Ako navrhnúť dobré logo?

Autor: Ado Juráček | 6.10.2016 o 12:48 | Karma článku: 2,98 | Prečítané:  321x

Určite nie som jediný grafický dizajnér, ktorý sa pri pohľade publika na vytvorené logo stretol s reakciou: “tak to by som aj ja nakreslil a lepšie…” Pri logu je to vačšinou tak. Svojou minimalistickou formou prirodzene v ľuďoch v

Čo vlastne logo je?

Logo je malá značka, ktorá reprezentuje vašu osobnosť, vaše služby či váš produkt. Je to minimalistická grafická informácia, ktorej úlohou je povedať o vás čo najviac. Predstavte si, ako pol kila malín pomocou cukru a varenia zredukujete na lyžičku džemu. Logo je extrakt.

Idea = zapamätateľnosť

Máte štastie, ak vám podoba nového loga napadne v sekunde a klient vám ho schváli takpovediac na prvý šup. Ak sa tak nestane, pripravte sa na hodiny rešeršovania, skicovania a testovania. To je tvrdá práca, ktorá nie je viditeľná a stojí za podobou dobrého loga. Jasné, že to nie je vykopávanie studňe, ale aj za dobrým nápadom sa treba preryť. V dnešnej dobe existujú rôzne generátory lôg a uľahčovátka. Je to lacnejšie, ale povedzme si pravdu… kto by chcel logo, ktorého symbol môže mať aj sused v logu svojho nového biznisu? Pri navrhovaní loga sa platí hlavne za jeho nápad, výnimočnosť… skrátka za to, čo ho spraví zapamätateľným. Logo treba brať ako investíciu na niekoľko rokov. Zoberte si odkusnuté jablko či žltú mušľu na červenom podklade. Sú to symboly, ktoré vďaka minimálnym zmenám dokázali prežiť roky a vryli sa nám do vizuálnej pamäte.

 

 

Typografia

Ak je vaše logo navrhnuté iba s použitím písma, výber fontu ostáva závislý na vašom vkuse. Neznamená to, že na logo pre právnika použijete komixové písmo. Ak kombinujete symbol s typografiou, výber je o niečo zložitejší. Symbol a písmo by mali byť pužité v symbióze, t.z. mali by mať rovnaké základné charakterové črty. Pre geometrický symbol by bolo od veci používať pätkové písmo, ktoré sa skôr hodí pre symboly s ornamentálnou kresbou. Pre strohé, funksionalistické symboly je vhodnejšie použiť bezpätkové geometrické písmo, napríklad Futura, Avenir a iné. Ak vaše logo obsahuje viac textu, je možné medzi sebou kombinovať rôzne štýly písma. Niektoré rodiny fontov obsahujú serifové a bezserifové sady. Na názov použijete bezpätkové písmo a na podnázov serifové alebo opačne. Pri práci s písmom existuje dostatok možností, aby ste si ich medzi sebou vedeli porovnať a vybrali čo najlepší výsledok.

 

Proporcia

Viete kde a v akej veľkosti bude logo najčastejšie používané? Je málo pravdepodobné, že bude vždy umiestnené na metrovom bannery, kde budú viditeľné všetky najmenšie detaily. Tu sa dostávame k vysvetleniu, prečo je dobré, aby bolo logo čo najjednoduchšie. Jednoduchosť je jeho praktická nutnosť. Predstavte si vyčačkaný symbol v štýle erbu, ktorý zmenšíte na vizitkovú veľkosť cca 1 cm. Bude takéto logo dostatočne čitateľné a výrazné napr. v lište pre sponzorov? Taktiež veľkosť symbolu a písma by mali byť v rovnováhe, aby sa nestalo, že pri zmenšení ostane výrazný iba symbol a názov sa znečitateľní. Výsledný tvar loga by nemal pôsobiť asymetricky. Pri navrhovaní treba myslieť na zasadenie loga do kompaktného tvaru, napr. štvorec, obdĺžnik, kruh. Uľahčí vám to aplikáciu loga na akékýkoľvek podklad či predmet a jeho čitateľnosť a výraznosť ostane stopercentná.

 

Farebnosť

Povedzme si pravdu. Na koľkých miestach máte možnosť použiť farebné logo? Väčšinou sa logo umiestňuje na vizitky, faktúry, obálky či iné spotrebné tlačoviny, ktorých tlač musí byť čo najlacnejšia. Preto by malo byť logo zaujímavé vo svojej čiernobielej verzii. Netreba sa spoliehať, že z neho farby spravia niečo o triedu lepšie. Ak sa však rozhodnete použiť v logu aj farby, nezabúdajte na dobrú čitateľnosť na bielej ploche. Tu je niekoľko tipov, ako správne vybrať farby.

 

 

Symbolická farba

V praxi existuje niekoľko symbolických významov, ako jednotlivé farby na človeka pôsobia. Poznáte to. Zelená upokojuje, oranžová nabíja energiou, modrá vyjadruje serióznosť… Preto si aj pri navrhovaní treba vybrať správnu farbu loga pre danú oblasť. Videli ste niekedy logo pre lekársku ambulanciu v hnedej farbe alebo ružové logo pre poľovnícky obchod?

Selekcia tématických farieb

Navrhujete logo s ambíciou ďalšej vizuálnej identity? Najjednoduchší spôsob ako dobre trafiť farby, je vytvoriť si moodboard, čiže nástenku s fotografiami k danému projektu. Tu môžte vidieť, aké odtiene farieb sa najčastejšie nachádzajú na obrázkoch a extrahovať ich. Takýmto spôsobom vznikne vaša vlastná paleta farieb, s ktorými nikdy netrafíte mimo. Na extrakciu môžete použiť aj software, ktorý si zadarmo stiahnete tu. (http://www.coolphptools.com/color_extract)

Generátor farieb

Monochromatické, komplementárne, analógové? Ak si s kombináciou farieb neviete rady, skúste jednoduchú online pomôcku, ktorá spraví výber farieb za vás. https://color.adobe.com/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?